Biography
Salvador Jiménez-Flores is an interdisciplinary artist born and raised in Jalisco, México. He explores the politics of identity and the state of double consciousness. Jiménez-Flores addresses issues of colonization, migration, “the other,” and futurism by producing a mixture of socially conscious installation, public, and studio-based art. His work spans from community-based work, drawing, ceramics, prints, and mixed media sculpture.
Jiménez-Flores has received the 2021 United States Artist Fellowship, Joan Mitchell Foundation Painters & Sculptors Grants, The New England Foundation for the Arts and Threewalls’ RaD Lab+Outside the Walls Fellowship. He has received public sculpture commissions by The Richard Hunt Award and Artprize. He has lectured and exhibited extensively at venues including National Museum of Mexican Art, Grand Rapids Art Museum, Museum of Glass, Bemis Center for Contemporary Arts, Grounds For Sculpture and Museum of Art and Design, Crocker Museum, DePaul Art Museum, amongst others. He served as Artist-In-Residence for the city of Boston, Harvard Ceramics Program, Office of the Arts at Harvard University, Kohler Arts Industry, Haystack Mountain School of Craft, Watershed Center for the Ceramic Arts, Museum of Glass and Chasen Thajni: El límite de lo propio in Puebla, México. This Summer Jimenez-Flores will be an Artistist-In-Residence at the Joan Mitchell Center in New Orleans. He is an Assistant Professor in ceramics at the School of the Art Institute of Chicago.
Jimenez-Flores is a former organizing member of The Color Network, an organization that promotes the advancement of people of color in the ceramic arts and assists artists develop, network, and create dialogue while maintaining a place for a database, resources, and mentorship. He is also an organizing member of the Instituto Gráfico de Chicago, an organization inspired by the socio-political art of Mexico’s Taller de Gráfica Popular (The People’s Print Workshop) and uses art as a platform to inform and generate community discourse about urgent social issues.
Salvador Jiménez-Flores es un artista interdisciplinario nacido y criado en Jalisco, México. Explora la política de la identidad y el estado de doble conciencia. Jiménez-Flores aborda temas de colonización, migración, “el otro” y futurismo produciendo una mezcla de instalación con conciencia social, arte público y de estudio. Su trabajo abarca desde trabajo comunitario, dibujo, cerámica, grabados y escultura de técnica mixta.
Jiménez-Flores ha recibido la Beca para Artistas de los Estados Unidos 2021, las Becas para Pintores y Escultores de la Fundación Joan Mitchell, la Fundación para las Artes de Nueva Inglaterra y la Beca RaD Lab+Outside the Walls de Threewalls. Ha recibido comisiones de escultura pública de The Richard Hunt Award y Artprize. Ha dado conferencias y expuesto extensamente en lugares como el Museo Nacional de Arte Mexicano, el Museo de Arte de Grand Rapids, el Museo del Vidrio, el Centro Bemis de Arte Contemporáneo, Grounds For Sculpture y el Museo de Arte y Diseño, el Museo Crocker, el Museo de Arte DePaul, entre otros. Se desempeñó como artista residente para la ciudad de Boston, el Programa de Cerámica de Harvard, la Oficina de Artes de la Universidad de Harvard, la Industria de las Artes Kohler, la Escuela de Artesanía Haystack Mountain, el Centro Watershed para las Artes Cerámicas, el Museo del Vidrio y Chasen Thajni: El límite de lo propio en Puebla, México. Este verano, Jiménez-Flores será artista residente en el Centro Joan Mitchell en Nueva Orleans. Es profesor asistente de cerámica en la Escuela del Instituto de Arte de Chicago.
Jiménez-Flores es un ex miembro organizador de The Color Network, una organización que promueve el avance de las personas de color en cerámica y ayuda a los artistas a desarrollar, establecer contactos y crear diálogo mientras mantiene un lugar para una base de datos, recursos y tutoría. También es miembro organizador del Instituto Gráfico de Chicago, una organización inspirada en el arte sociopolítico del Taller de Gráfica Popular de México y utiliza el arte como plataforma para informar y generar discurso comunitario sobre temas sociales urgentes. .